حس بویایی شگفت انگیز حیوانات
نوشته شده توسط : pari

بشر که در لیست تیزترین موجودات روی کره‌ی زمین، بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است در مقایسه با حیوانات حس بویایی پایین‌تری را دارد. تست کنندگان عطر و غیره ممکن است متفاوت باشند اما در کل حس بویایی ما ناچیز است. ما مغز داریم تا کمک‌مان کند از یک وضعیت نیرنگ آمیز بیرون بیاییم اما در بسیاری از حیوانات، این بینی‌شان است که به آنها کمک می‌کند تا زنده بمانند.

حیواناتی که بهترین حس بویایی را دارند:

حیواناتی هستند که می‌توانند طعمه‌ی خود را از مسافت‌های طولانی بو بکشند. آنها حتی می‌توانند بوی خطر اطراف خود را بشنوند و به یک محل امن و یا پناهگاهی بدوند. حیواناتی که حس بویایی تیزی دارند عمدتاً آنهایی هستند که دید ضعیفی دارند. چون آنها نمی‌توانند خوب ببینند ضعف خود را با رشد توانایی بویایی‌شان جبران می‌کنند. در نتیجه می‌توانند مانع این شوند که غذای دیگران (طعمه‌ی حیوانات دیگر) بشوند و هم چنین می‌توانند غذای خود را پیدا بکنند. بیایید نگاهی به برخی از این حیوانات که بهترین شامه را دارند بیندازیم.

خرس : آنها بینی‌های خیلی بزرگی با هزاران گیرنده‌ی بویایی دارند. خرس‌ها به خاطر این حس بویایی تیز خود، می‌توانند یک حیوان مرده را از فاصله‌ی 2ر32 کیلومتری تشخیص دهند. خرس‌ها می‌توانند از هر حیوان دیگری روی کره‌ی زمین بهتر بو بکشند چون منطقه‌ی حباب بویایی در مغز آنها 5 برابر بزرگ‌تر از مغز انسان است.

آیا میدانید :حس بویایی یک خرس 2100 برابر بهتر از انسان است!

کوسه : آنها می‌توانند طعمه را از مسافت‌های دور تشخیص دهند. یافت شده که در حدود دو سوم از مغز کوسه به حباب بویایی، اختصاص داده شده است. در نتیجه هر حیوان دریایی مجروح و یا حتی انسان از حس بویایی کوسه در امان نیست.

سگ  : همان طور که می‌دانیم حس بویایی سگ‌ها 100 برابر بهتر از انسان‌ها است. اما سگ بلاد هاند، حس بویایی ای دارد که بهتر از هر سگ متوسطی است. مطالعات نشان می‌دهند که بینی بلاد هاند در حدود 230 میلیون سلول بویایی دارد.

آیا میدانید :حس بویایی سگ بلاد هاند در حدود 300 بار بهتر از حس بویایی انسان است.

مار : مار لغزان با تکان‌های زبانش طعمه‌ی خود را بو می‌کشد. مارها از زبان چنگال دار خود برای جمع آوری ذرات هوا برد استفاده می‌کنند. مارها هم سوراخ و هم حفره بینی دارند اما برای بو کشیدن به کار نمی‌روند. در عوض آنها اندام تیغه وسط بینی را دارند که به آن اندام جاکوبسون در دهان گفته می‌شود. در یک لحظه ذرات هوا توسط زبان جمع آوری می‌شوند و به اندام جاکوبسون فرستاده می‌شوند.

موش : موشها اجازه می‌دهند تا هوا از درون بینی‌شان بگذرد و به قسمتی از پوست برسد که حاوی گیرنده‌های بویایی است. ذرات بو به موهای موجود در گیرنده‌های بویایی و عصب‌های بویایی می‌چسبند در نتیجه واکنش عصبی موش را تحریک می‌کنند. هم چنین موش‌ها اندام بویایی دیگری به نام اندام تیغه وسط بینی دارند. این عضو در قسمت پایین‌تر مجاری بینی و نزدیک پره‌های بینی قرار دارد.

آیا میدانید :حس بویایی مورچه با حس بويايي سگ برابري مي‌كند.

منابع:

درمان اختلالات بویایی به روش «تمرین بویایی»

حس بویایی در کودکان

اهمیت حس بویایی

حس بویایی شگفت انگیز حیوانات





:: برچسب‌ها: حس بویایی, تست بویایی, الفکترین, آنوسمی, هایپوسمی ,
:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: